Blog

OP=OP actie en grote toekomstplannen van de Vrijstad Culemborgpas!

Een doorbraak en groot succes in Culemborg. De gemeente Culemborg is in samenwerking met Groupcard een ludieke marketingactie gestart. De actie had een bescheiden budget, maar heeft in korte tijd geleid tot grotere bekendheid van de lokale cadeaukaart. De pas wordt vaker gebruikt door de inwoners en er is een bredere acceptatie bij de winkeliers. Zo wordt er meer lokaal geld besteed en kunnen ondernemers meer bijdragen aan de lokale samenleving.

Waarom juist deze promotie actie?

Gemeente Culemborg maakt sinds de zomer van 2021 gebruik van de Vrijstad Culemborgpas. Dit was een initiatief van ondernemer Raijmond Rison van Culemborgse Mannen. Met de weggeef en OP=OP actie wil de gemeente Culemborg inwoners bewust maken van deze pas en het nut van lokaal besteden. Dit gaat namelijk veel verder dan alleen het steunen van de lokale ondernemer.

Lokaal besteden met Culemborgpas
Foto: Babiche Israël, StudioPook voor duurzame zichtbaarheid

Meer kaarten in omloop en meer aangesloten ondernemers betekent simpelweg dat er meer lokale kopen en verkopen zijn. Een belangrijke bijvangst van lokaal produceren en lokaal kopen is het duurzame voordeel dat behaald wordt. Denk hierbij aan minder transport van pakketjes en daarmee minder CO2-uitstoot. 

Wat is het enorme succes?

Het doel van de kaartenactie is dat de Vrijstad Culemborgpas meer bekend wordt onder inwoners. Lokale ondernemers wachten namelijk met aansluiten tot er voldoende passen met saldo in omloop zijn. En inwoners wachten met het aanschaffen van de pas totdat er voldoende ondernemers zijn waar de pas verzilverd kan worden. Met deze bescheiden actie wordt dit ‘kip en ei verhaal’ doorbroken en het doel in no time bereikt. De lokale cadeaukaart van Culemborg is in een stroomversnelling terecht gekomen.  Hier de positieve gevolgen op een rijtje:

Levendige stad Culemborg
  • Meer bekendheid van de lokale cadeaukaart;
  • Meer ondernemers aangesloten en meer passen in omloop;
  • Meer zichtbaarheid van de lokale pas voor ondernemers en inwoners;
  • De pas wordt gezien als uitstekend alternatief voor landelijke cadeaubonnen;
  • De pas is een lokaal betaalmiddel en geld blijft in de regio.

De MijnPas omgeving is bij het laatste punt een belangrijke succesfactor. Hier kunnen pashouders eenvoudig budgetten, waarderingen, voorzieningen, lokale bestedingen bekijken, opwaarderen en kan het saldo gecheckt worden.

Raijmond Rison, initiatiefnemer Vrijstad Culemborgpas (VCP) en filiaalmanager Culemborgse Mannen, vertelt: “Er wordt over het algemeen positief gereageerd op het initiatief. Mensen worden op een positieve en vriendelijke manier gestimuleerd om lokaal te kopen en dat spreekt aan.’’


Raijmond Rison

”Mensen worden op een positieve en vriendelijke manier gestimuleerd om lokaal te kopen en dat spreekt aan.”

Raijmond Rison, initiatiefnemer Vrijstad Culemborgpas en filiaalmanager Culemborgse Mannen

Mooie toekomst mogelijkheden met de Vrijstad Culemborgpas (VCP)

Er zijn mooie toekomstplannen voor de uitbreiding van de VCP, geeft Raijmond Rison aan. Zo kan de lokale kadopas uitgebreid worden naar een lokale betaalpas. Dit is een mooie mogelijkheid voor ondernemers het lokaal kopen extra aantrekkelijk te maken voor de lokale en loyale klant (herkenbaar aan de VCP) door deze te belonen met bijvoorbeeld extra korting, spaarpunten of een bonus. Daarbij, op het moment dat er een extra voordeel bij meerdere lokale ondernemers gegeven wordt, wordt het voor de lokale klant alleen maar nog aantrekkelijker om lokaal te kopen en te betalen met de VCP. 

De pas gaat ook ingezet worden als loyaliteitspas. Dit is eigenlijk een soort bonuskaart waarbij je bij alle lokale ondernemers extra voordeel kunt sparen en hier direct van kunt profiteren. De volgende stap is dan om alle lokale ondernemers één digitaal platform bieden, zoals Groupcard ook in Purmerend heeft gerealiseerd met het Lokaal Online Warenhuis. Uiteraard wordt daar online betalen met de Vrijstad Culemborgpas extra beloond.

Toekomstplan RingRing

En als toekomstige toepassing moet de koppeling met de RingRing app ook niet vergeten worden. Hiermee worden consumenten met de pas gestimuleerd te fietsen, waarbij ze hun fiets-kilometers kunnen inwisselen voor korting of gratis producten. Dit kan inmiddels bij meer dan 50 ondernemers in Culemborg en dat aantal stijgt gestaag. Zij creëren ook hiermee weer extra lokale omzet, klantloyaliteit en verbinding binnen de gemeente Culemborg.

Wil jij als gemeente, ondernemer of citymarketeer ook de lokale cadeaukaart en betaalpas meer onder het publiek brengen? Of ben je benieuwd geworden hoe je geld lokaal kunt houden? Lees dan onze andere succes stories of neem contact op met John Keunen!