John Keunen is oprichter van Groupcard, het bedrijf achter de MeerPas. De lokale cadeaukaart van Haarlemmermeer is een echte aanrader als je op zoek bent naar een cadeau. Hiermee geef je de keuze uit de leukste lokale producten en diensten. En, volgens John nog belangrijker, je hebt oog voor lokaal.
“Lokale ondernemers maken de gemeenschap speciaal. Zij zorgen voor gezellige plantenbakken in de winkelstraten, sponsoren evenementen zoals MeerLive of jouw sportvereniging. Ze zorgen voor (de eerste) baantjes en staan voor je klaar met goede service en producten. Je wilt toch niet dat zulke ondernemers noodgedwongen uit het straatbeeld verdwijnen?”
“Jaarlijks verdwijnt er ruim 30 miljoen naar landelijke cadeaukaarten. Dat is zonde.”
Het idee achter de MeerPas is dat er meer geld naar lokale ondernemers gaat. Jaarlijks verdwijnt er ruim 30 miljoen naar landelijke cadeaukaarten. Dat is zonde, vindt John: “Het gras is niet altijd groener bij de buren. Er is zoveel moois in je eigen gemeente te koop, te zien, te doen.” Via inspiratie op de website, social media en in de nieuwsbrief laat de MeerPas je kennismaken met al dat moois, om lokaal kopen te stimuleren.
“Ik vind dat we goede dingen moeten financieren door zelf goed te doen. Boodschappen en kleding moet iedereen kopen. Waarom dan niet lokaal, zodat je meteen iets teruggeeft. Lokale ondernemers zijn maatschappelijk betrokken. Tegelijkertijd hebben ze de afgelopen jaren heel wat te verduren gehad, zoals de corona-lockdowns, de energiecrisis en de aanhoudende concurrentie van landelijke ketens en webshops. Met extra inkomsten kunnen zij makkelijker een bijdrage leveren. Zo zorgen we samen stukje bij beetje voor een betere buurt”, aldus John.
Dat idee slaat ook aan bij de gemeente Haarlemmermeer, waar de cadeaukaart het go-to geschenk is. Zowel Haarlemmermeerse mantelzorgers als medewerkers en relaties van de gemeente krijgen al twee jaar de MeerPas in plaats van een landelijke cadeaukaart.
“Lokale ondernemers maken de gemeenschap speciaal.”
Voor John bestaat er geen twijfel over: met lokale samenwerking bereik je het meest. “Begin van deze eeuw werkte ik voor een multinational met een enorm budget voor radio- en tv-reclames. Je bereikte een miljoenenpubliek, maar je won bij wijze van spreken maar tien klanten. Een boodschap op lokaal niveau is veel effectiever. Je hebt nu eenmaal meer binding met de omgeving waar je woont.”
John is opgegroeid in Limburg, maar hij heeft die binding ook met Haarlemmermeer. “Ik heb 2 jaar in Hoofddorp gewoond, in 1992-93, en gevoetbald bij S.V. Hoofddorp. En om onze cadeaukaarten te maken, werken we nauw samen met Cards Unlimited in Cruquius.”
Nu woont John met zijn gezin in Aalsmeer, waar hij in 2010 Groupcard heeft opgericht. Dat begon met loyaliteitssystemen om punten te sparen voor verenigingen. Later zijn daaruit onder andere de lokale cadeaukaart en stadspas ontstaan. Met al deze lokale passen verbindt Groupcard inwoners, ondernemers en verenigingen met elkaar, inmiddels in meer dan 120 gemeenten.
“Een boodschap op lokaal niveau is veel effectiever.”
Dit jaar viert de MeerPas zijn tweede verjaardag. Het aantal deelnemers is in het afgelopen jaar gegroeid van nog geen 50 naar meer dan 125 van onze favoriete ondernemers uit alle hoeken van Haarlemmermeer. En er komen meer uitbreidingen aan. Zo wordt de voordeelpas van Hoofddorp, de HoofddorpPas, samengevoegd met de MeerPas en komt er een digitaal spaarsysteem.
Samenwerking is het toverwoord. De MeerPas organiseert regelmatig leuke acties met ondernemers en ontmoet nieuwe partners bij lokale bijeenkomsten. “Zo zijn we ook een samenwerking gestart met Liefs uit Haarlemmermeer. MeerPas-deelnemers krijgen toegang tot advertentiemogelijkheden in het magazine, wat een prachtig platform is om ons gemeenschappelijke doel te bereiken: mensen naar al die leuke plekken in Haarlemmermeer brengen.”
Meer informatie over de Haarlemmermeerse cadeaukaart is te vinden op de website: meerpas.nl