PCO kwam op het idee omdat nagenoeg de hele volwassen bevolking van Nederland (96%) wel eens online shopt. Daarbij laat onderzoek van de Retailagenda zien dat online een steeds groter onderdeel wordt van de totale klantreis.
Al een aantal jaar werkt PCO hard aan de website van Purmerend Winkelstad. Deze is inmiddels volledig omgebouwd tot een site waar alles over Purmerend te vinden is. Dit gaf de gemeente de mogelijkheid om de volgende stap te zetten: het bouwen van een online etalage voor Purmerend en haar ondernemers. Zo kunnen winkels hun producten laten zien en worden er mensen naar de (binnen)stad toegetrokken. Het besteden bij lokale ondernemers wordt hierdoor nog aantrekkelijker en vooral eenvoudiger.
Tijdens de coronacrisis bleek hoe ontzettend belangrijk het voor Purmerend was om vooral ook online aanwezig te zijn. De fysieke winkels waren dicht en mensen begonnen massaal online te shoppen. Een online winkelstad voor alle winkeliers zou een mooie kans zijn voor lokale bedrijven. Richard Gort, voorzitter van PCO en eigenaar van Outfit Purmerend, vertelt over het opzetten van een webwinkel: “Voor veel ondernemers was dit lastig. Het is ook vaak koudwatervrees. Men ziet het als een bedreiging terwijl het juist een mooie aanvulling is.”
Gemeente Purmerend zag daarom de kans om net als Groningen een online winkelcentrum te bouwen. Hier kunnen alle lokale winkeliers hun producten op een laagdrempelige manier laten zien. Richard geeft aan: “Je lokale webshop is feitelijk je etalage, dus online aanwezig zijn is heel belangrijk. Als de consument al online bestelt, is het van belang dat hij dit lokaal gaat doen en niet uitwijkt naar een andere nationale e-tailer. Zo draag je indirect bij de stad levendig te houden.”
Inmiddels kunnen pashouders de Purmerend Winkelstad Cadeaukaart dus ook verzilveren in het online winkelcentrum. Redenen en argumenten voor het oprichten van het online warenhuis zijn voor Purmerend als volgt:
Dat online besteden erg belangrijk is, is een open deur. Het biedt gemak en plezier voor consumenten én de ondernemers genereren meer omzet. Wie wil daar nu niet profijt van maken?
PCO heeft met de laagdrempelige webshop als doel alle lokale ondernemers en winkeliers te stimuleren online te verkopen. In de binnenstad was immers slechts 28 procent van de retailers voorzien van een webwinkel. Daar moest volgens de gemeente verandering in komen. De lokale webshop gaat naast een uitgebreide etalage vooral dienen als uitnodiging voor inwoners en toeristen om een bezoek te brengen aan de stad.
Het online warenhuis biedt de volgende vele extra’s voor de lokale ondernemers:
En de volgende voordelen voor de consumenten:
Nog meer voordelen! Als bezoeker van het warenhuis heb je de optie om online te reserveren en achteraf te betalen in de fysieke winkel. Hoe fijn is dat!? Tevens is een groot aanbod online erg prettig en maakt dat het online winkelcentrum nog aantrekkelijker. Als ondernemer kun je zoveel producten online zetten als je maar wilt. Zo kun je voorzichtig beginnen en rustig kijken wat het doet.
Er zit geen partij tussen die afroomt! In die zin is de online winkelstad dus zeker uniek.
In de stad Purmerend hebben al vele ondernemers en winkeliers enthousiast gereageerd op het online warenhuis. Richard vertelt over zijn onderneming Outfit: “Ik ben nu vier jaar online bezig en je gaat steeds een stapje verder in het zo efficiënt mogelijk werken en automatiseren. Mijn omzet online is hoger dan in de winkel. Alleen vandaag al heb ik vier klanten binnen gehad die via de lokale webshop kwamen. Ze hebben iets online gezien en komen gericht hier voor dat product. Je bent de hele dag lekker bezig, het werkt perfect.”
In de gemeente Purmerend zijn er op dit moment meer dan 90 winkels actief in de online verkoop. Bovendien blijkt uit onderzoek van Multiscope en de Hogeschool van Amsterdam dat meer dan de helft van alle Nederlanders (53%) het een goed idee vindt als fysieke winkels gezamenlijk een online verkoopplatform ontwikkelen om hun producten te verkopen. Online platforms, waarbij lokale fysieke retailers zich gezamenlijk online presenteren, zijn de laatste jaren enorm in opmars.
Voor de gemeente ligt er zo een prachtige opportunity om de online winkelstad verder te laten groeien. Men zet in op een mix van digitale beleving en promotie in combinatie met een aantrekkelijke winkelstraat. Alle lokale ondernemers en winkeliers worden gestimuleerd mee te doen en een eigen lokale webshop te starten. Een mooie volgende stap naar een aantrekkelijke stad met meer online beleving en lokale verbinding.
Geïnspireerd geraakt of nieuwsgierig geworden? Lees meer over het online warenhuis of neem contact op met John Keunen.