Waarom elke gemeente een stadspas nodig heeft

Als gemeente heb je allerlei mogelijkheden om financieel kwetsbare inwoners te ondersteunen. Maar de uitvoering van gemeentelijke regelingen laat nog weleens te wensen over. Het gevolg? Dat varieert van frustraties bij gemeentemedewerkers tot inwoners die afhaken en daardoor uiteindelijk niet krijgen waar ze recht op hebben.

zaanstad pas in hand 1 landscape

Ingewikkelde, stigmatiserende en dure methoden

Werkt jouw gemeente nog met een declaratiesysteem waarbij inwoners een product of dienst eerst zelf moeten betalen en later een bonnetje kunnen indienen? In de praktijk is het voor inwoners vaak lastig om de kosten eerst voor te schieten en ze achteraf te declareren. En voor gemeentemedewerkers betekent dit een hoop administratieve rompslomp en handwerk, met het risico dat er fouten in sluipen.

 

Er zijn ook situaties waarin een gemeente wel met vooraf toegekende budgetten werkt, maar waarbij de inwoner zich ter plaatse moet identificeren als iemand die recht heeft op een regeling. De aanbieder moet aan de kassa persoonlijke gegevens opvragen en verwerken. Dat is niet alleen stigmatiserend, maar duurt vaak ook te lang. Als de inwoner de rij achter zich steeds langer ziet worden, neemt het gevoel van ongemak of schaamte toe.

 

Of misschien koopt jouw gemeente (landelijke) cadeaukaarten in voor kindregelingen, kledingregelingen of mantelzorgwaardering omdat dit een snelle en goedkope oplossing lijkt. Maar voor deze cadeaukaarten gelden vaak hoge commissies van 10-15%. Daardoor is het voor veel lokale aanbieders niet aantrekkelijk of haalbaar om deel te nemen en vloeit geld weg uit de gemeente.

Eén pas voor uitvoering gemeentelijke regelingen

Dit is allemaal duidelijk niet wat je als gemeente wilt bereiken. Een oplossing om regelingen lokaal, zonder stigma en zonder gedoe uit te voeren, is de stadspas. Met één pas zorg je ervoor dat:

 

  • budget gemakkelijk bij de juiste doelgroep terechtkomt,
  • pashouders gewoon kunnen ‘pinnen’ om van regelingen gebruik te maken,
  • lokale aanbieders extra zichtbaarheid en omzet krijgen.

 

Zo verbindt de stadspas verschillende lokale partijen. Groupcard biedt een gebruiksvriendelijk stadspassysteem met voor al deze partijen de juiste functionaliteiten. Via een overzichtelijke portal houden gemeentemedewerkers grip op alle regelingen en budgetten. Met ons eigen transactieplatform kunnen we aanbieders op verschillende manieren aansluiten en optimaal ondersteunen. En pashouders kunnen naast een fysieke pas ook gebruikmaken van een toegankelijke website en app om het maximale uit hun stadspas te halen.

 

We helpen verschillende gemeenten om van de stadspas een succes te maken. Zo zijn we momenteel druk bezig met de lancering van de ZaansePas, een mooi project om alle voorzieningen van de gemeente Zaanstad beter toegankelijk te maken.

Afbeelding van whitepaper stadspas

De stadspas voor iedere gemeente

Benieuwd hoe het stadspassysteem van Groupcard precies werkt? In onze whitepaper vertellen we je meer over:

  • de verschillende onderdelen van het systeem,
  • hoe het implementatieproces eruitziet,
  • welke (toekomst)mogelijkheden de stadspas nog meer biedt.

Download de whitepaper >

 

Of neem eens contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek over de wensen, ideeën en mogelijkheden voor jouw gemeente.